musannat

Minyatürde Ezberleri Bozacak Sergi: Döngü

Nevmekân Sahil Galeri, 6 Eylül’de geleneksel sanatlarla ilgili hazırlanmış en önemli sergilerden birine ev sahipliği yapmaya hazırlanıyor: Döngü. Sanatseverler Üsküdar’daki mekânda, 19 sanatçının minyatürde ezberleri bozacak eserleriyle buluşacak. Döngü Minyatür Sergisi Ada Padir, Asiye Yavuz, Ayşe Keskin Uysal, Beliz Huyutemiz Akın, Berkant Karabulut, Selahattin Görkem Çağrı Dizdar, Ebru Bingöl, Gülşah Pestil, Gülşen Eryüksel, Günnur Koru, Ömer Aktaş, Reyhan Budan, Seda Özdemir, Semra Aytaç, Serap Onur, Seyyide Yılmaz, Taner Alakuş, Tanja Hamşioğlu ve Yasemin Akyol‘a ait toplam 68 eserden oluşacak. Sergide yer alan eserler için sanatçılardan bir malzeme belirleyerek onun üzerinde ilerlenmesi istendi. Üzerinde çalışılan eserlerle geleneksel sanatlardaki malzeme hiyeraşisi yıkılmaya çalışarak minyatür sanatının çağdaşlığına vurgu yapıldı. Küratörlüğünü Gülşah Pestil ve Meyçem Ezengin‘in üstlendiği serginin hazırlık sürecini Üsküdar Belediyesi Kültür Sanat Danışmanı Gülsüm Hasbal da yakından takip etti. Üsküdar Belediyesi Kültür İşlerinin profesyonel ekibi ve desteğiyle 6 Eylül – 7 Ekim tarihleri arasında konuklarını ağırlayacak Döngü Münyatür Sergisine dair merak edilenleri, küratörler Pestil ve Ezengin’e sorduk.

Döngü Minyatür Sergisi fikri nasıl ortaya çıktı?

Bu sergi fikri üzerine yaklaşık iki yıldır çalışıyoruz. Pandemi başlangıcında değerli olarak nitelendirdiğimiz birçok şeyin anlamını nasıl yitirdiğini ve farklılaştığını gördük. Materyallerin gerçek değerinin, insanların onları kullanma şekliyle ve onlara atfettikleri anlamla orantılı şekilde değiştiği fikrinden yola çıkarak bunu sanatla ifade etmek istedik. Bu şekilde “Döngü” sergisinin ilk denemeleri ortaya çıkmaya başlamış oldu.

Selahattin Görkem Çağrı Dizdar

Serginin ismi “Döngü”nün belirlenme hikâyesi nedir?

Döngü isminin seçilmesinin birkaç sebebi bulunmakta. Öncelikle, serginin de odağını oluşturan, “atık” malzemelerin döngüsüne vurgu yapmak istedik. İlk kullanımlarında işlevsel ve değerli olan fakat zamanla bu değeri bir şekilde yitirerek artık işe yaramayan gereçlerin sanatsal birer medyuma dönüşme hikâyesinden yola çıkıyor “döngü” ismi. Aynı zamanda geleneksel sanatların minyatür sanatı özelinde değişimine, dönüşümüne ve günümüz çağdaş sanatı içerisindeki konumuna bir göndermede bulunuyor. 

Ada Padir

Serginin kürasyonunu yaparken özellikle nelere dikkat ettiniz, neyi odağınıza aldınız?

Kürasyon sürecinde önceliğimiz ve odağımız kullanılan malzeme oldu. Bilindiği gibi geleneksel sanatlarda kullanılan malzemelerde standardın dışına çıkılması zordur. Bizim önceliğimiz, malzeme kullanımındaki bu hiyerarşiyi yıkarak, minyatür sanatının çağdaşlığına ve bu sanatın güncel sanatın bir parçasına olduğuna dikkat çekmek.

Ömer Aktaş

Döngü Minyatür Sergisini farklı kılan en önemli özelliği nedir?

Döngü Minyatür Sergisinin, geleneksel sanatlar alanında yapılmış önemli sergilerden biri olacağını düşünmekteyiz. Minyatür alanında alışılagelmiş birçok kuralın ve ezberin dışına çıkmak niyetindeyiz. Buna sanatsal üretimlerimizde yer verdiğimiz kadar sanat anlayışımız, öğrenme ve öğretme biçimimizde de uyguluyoruz. Döngü Sergisinde yer alan sanatçılar arasında bu alanda yıllardır çalışan tecrübeli hocaların yanında üniversite öğrencileri, akademili sanatçıların yanında alaylılar, atölye hocalarının yanında bağımsız sanatçılar yer alıyor. Amacımız, hiçbir sanatçının arasında herhangi bir hiyerarşik duruma yer vermeden tamamen eşit olarak bir sergi oluşturmak ve birbirimizden öğrenerek ilerlemek.

Exit mobile version