Salt’ın Varşova Modern Sanat Müzesi iş birliğiyle düzenlediği Bilinmeyene Doğru sergisi kapsamında hazırlanan kamu programı Duvarda Bir Çatlak, 28 Temmuz Perşembe günü başlıyor. Salt Beyoğlu’ndaki Açık Sinema’da gerçekleşecek gösterimler ile çevrimiçi etkinliklerden oluşan program, 1989 sonrası dünyada sanatın belgesel ve arşivle ilişkisine odaklanıyor.

Herkese açık ve ücretsiz program; sanatçı-yazar Oleksiy Radinsky, araştırmacı-sanat yazarı Nesli Gül Durukan, görsel araştırmacı-medya sanatçısı Ege Berensel ve yönetmen-yazar Fırat Yücel’in katılımıyla gerçekleşecek çevrimiçi konuşma, söyleşi ve film gösterimleri ile İstanbul Experimental’in iş birliği ve Andreas Treske’nin yürütücülüğünde düzenlenecek deneysel film atölyesinden oluşuyor. Belgesel ve arşivi malzeme edinen sanatın, tarihsel temsil ve anlatıları dönüştürücü potansiyelini irdeleyen etkinlikler, 11 Ağustos’a dek devam edecek.

Duvarda Bir Çatlak kapsamındaki ilk etkinlik, sergide yer alan sanatçılardan Oleksiy Radinsky’nin üç kısa filmini içeren Şehrimiz Kiev adlı gösterim programı. Circulation [Ring Hattı] (2020), The Film of Kyiv. Episode One [Kiev Filmi, I. Bölüm] (2017) ve Landslide [Erozyon] (2016) kısa filmlerinden oluşan bu program, şehir merkezinden periferiye uzanarak Kiev’in kentsel mirasına, 1989 sonrasında yaşadığı mimari ve toplumsal değişime, iktidar ve mekân ilişkisi ekseninde şehrin ara bölgelerine ve mikro-habitatlarına yakından bir bakış niteliği taşıyor. Şehrimiz Kiev,

28 Temmuz Perşembe günü Salt Beyoğlu’ndaki Açık Sinema’da gerçekleşecek gösterimin ardından, 29 Temmuz Cuma’dan 7 Ağustos Pazar’a saltonline.org üzerinden çevrimiçi olarak da izlenebilecek. Kievli sanatçı ve yazar Oleksiy Radinsky’nin üretimlerinin odağında, Sovyet mimari mirasının yanı sıra Sovyet sonrası dönemdeki yeniden yapılanma süreçlerinin yarattığı toplumsal gerilim ve kültürel çelişkiler yer alıyor.

Duvarda Bir Çatlak Program (28 Temmuz- 11 Ağustos 2022)

GÖSTERİM

Şehrimiz Kiev: Oleksiy Radinsky Filmleri

Circulation [Ring Hattı] (2020)

The Film of Kyiv. Episode One [Kiev Filmi, I. Bölüm] (2017)

Landslide [Erozyon] (2016)

28 Temmuz Perşembe, 19.00, Salt Beyoğlu, Açık Sinema

29 Temmuz – 7 Ağustos, saltonline.org

KONUŞMA

Olağan-içi Arşiv: Kurmaca-dışı, Amatör, Ev Filmleri Arşivciliği Üzerine

Ege Berensel

2 Ağustos Salı, çevrimiçi

Bu bağlantıdan kayıt yaptırılması gerekmektedir.

KONUŞMA

Kolektif Hafıza ve Sanatın Nesnesi

Nesli Gül

4 Ağustos Perşembe, çevrimiçi

Bu bağlantıdan kayıt yaptırılması gerekmektedir.

ATÖLYE

Dust Poetics: Deneysel Film Pratikleri ve Arşiv

Yürütücü: Andreas Treske; İstanbul Experimental iş birliğiyle

6 Ağustos Cumartesi, 15.00

Katılmak isteyenler ad, soyadı ve iletişim bilgilerini public.programs@saltonline.org adresine göndererek kayıt yaptırabilirler.

SÖYLEŞİ

Kiev Filmleri: Fırat Yücel ve Oleksiy Radinsky

9 Ağustos Salı, Salt Online YouTube Kanalı

GÖSTERİM

Hurrah, We Are Still Alive! [Yaşasın, Hâlâ Hayattayız!] (2020)

Yönetmen: Agnieszka Polska

11 Ağustos Perşembe, 19.00, Salt Beyoğlu, Açık Sinema


Şehrimiz Kiev: Oleksiy Radinsky Filmleri

28 Temmuz Perşembe, 19.00, Salt Beyoğlu, Açık Sinema

29 Temmuz – 7 Ağustos, saltonline.org

Circulation [Ring Hattı]

2020, 11’30’’

Ring Hattı, bir şehir hattı rotası üzerinden Kiev’e dair tanıdık ama bir o kadar da bilinmedik bir manzaranın izini sürüyor. Kiev’in, Sovyet mimari mirasıyla iç içe geçen yeni kentsel yapısı ve mimari antropolojisine odaklanan bu deneysel film, Oleksiy Radinksky’nin, 50 kilometrelik bir ring hattı boyunca yaptığı üç yıllık gözleme dayanıyor. Çalışma, geçmişte komünist rejimin organlarını oluşturan resmî bina ve mimari anıt statüsündeki ikonik yapıların da yer aldığı bu hat üzerinden,Doğu Avrupa’nın Sovyet sonrası topografyasına dair güncel bir kesit sunuyor. Doğu Avrupa’daki altyapı politikalarına bir eleştiri niteliğindeki Troyeschyna Dva (2017)ile mimar Florian Yuriev’in üretimlerini konu alan Facade Colour: Blue (2019)filmleri de sanatçının bu minvaldeki diğer çalışmaları arasında yer alıyor.

The Film of Kyiv. Episode One [Kiev Filmi, I. Bölüm]

2017, 8’

Mimarinin politik ve toplumsal boyutuna ironik bir bakış niteliğindeki Kiev Filmi, şehir merkezine inşa edilmesi planlanan, büyük bir proje olarak başlasa da büyük çaplı yolsuzluklar sonucunda 25 yıldır tamamlanamayan Podilsky Köprüsü’nü konu alıyor. Radinsky, 2017 tarihli bu filminde, yerel yönetimler projeyi tamamlamanın yollarını aramaya devam ederken, köprünün mevcut hâliyle kent yaşamına katılmasına, zaman içinde spordan sosyalleşmeye toplumun ihtiyaçlarına farklı biçimlerde karşılık veren plan dışı ve beklenmedik bir yaşam alanına dönüşmesine bakıyor.

Landslide [Erozyon]

2016, 29′

Radinsky, 2016 tarihli Erozyon filmiyle, şehir merkezi ile sosyal periferinin ilişkisine dair çarpıcı bir deneyimi belgeliyor. Film; 1990’lı yıllarda yaşanan bir dizi jeolojik ve toplumsal felaket neticesinde mekân kimliğini kaybetmiş, sosyal erozyona uğramış ve süreç içinde aralarında başta göçmenler olmak üzere toplumdan dışlananlar, muhalifler, sanatçılar, mimari ve kuir tiyatro kolektifleri için bir mikro-habitata evrilmiş olan Petrivska Caddesi’ni konu alıyor. Bizzat tanıklık ettiği bu eşsiz sosyal deneyim üzerinden Radinsky, Doğu Bloku’nun çözülüşünü izleyen sürece ve toplumun dayanışma temelli başka bir sosyal yapıya dair arayışlarına ayna tutuyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz